torstai 13. lokakuuta 2016

Uusi foorumi ja oman harrastukseni tulevaisuus

Dramaattinen otsikko ja vähemmän mielenkiintoinen sekava omien mietteiden selvittelypostaus. Minkäs teet, vanhoista tavoista on vaikea päästä pois ja eteenpäin.


Uusi foorumi Keskusta on ollut käytössä jo pidemmän aikaa ja lähes kaikki elämä näyttäisi siirtyneen sinne ht.netistä. Monelle harrastajalle muutos tuntuu olleen suorastaan harrastuksen pelastus, ainakin joidenkin keskustelujen perusteella. Tajusin tänään, että minulle se tuntuu olevan täysin päinvastaista.

Uutta foorumia on ylistetty muun muassa viestien muokattavuuden, eri alaosastojen ja anonyymien poissaolon suhteen. Viestien muokattavuus on aina toki mahtavaa, foorumi mahdollistaa sekä alaosastojen tai ht.netin tyylisen käytön eli kaikille jotakin ja anonyymien poissaolo on enimmäkseen huippujuttu. Kaikesta tästä huolimatta en vieläkään ole innostunut Keskustan käytöstä ollenkaan.

Foorumi on mielestäni epämukava selata ja käyttää. Foorumi itsessään on todella leveä (ainakin htnettiin verrattuna) mutta itse viestit tuntuvat jotenkin liian pieniltä. Minua häiritsee edelleen että topiclistauksessa joudun erikseen kuvan päältä tarkistamaan kuka kyseisen viestin on kirjoittanut. Olen tottunut htnetin pitkäikäisenä käyttäjänä siihen, että voin pitää itseäni kiinnostavat topicit välilehdissä ja seurailla niitä sitä mukaa kun sattuu huvittamaan. Uusi foorumi sen sijaan hermostuu heti, jos välilehtiä on auki enemmän kuin kaksi. Topicien seuraamisen voisi olettaa kompensoivan tätä, mutta olen ehkä liian tapoihini kangistunut. Foorumin käyttämä linkityssysteemi on vähintäänkin kamala.


En ole mikään sosiaalinen harrastaja. Jutustelen kyllä mielelläni muiden harrastajien kanssa ja varsinkin arabiporukan kanssa on aina ollut mukava keskustella. Omat "piirini" ovat tosin aina olleet aika hiljaisia ja uudelle foorumille siirtyminen on tuntunut hiljentävän näitä porukoita entistä enemmän. Viihdyn reaalielämässäkin paljon yksin eikä minulla ole mitään mielenkiintoa edes virtuaalipiireissä lähteä sen enempää tutustumaan ihmisiin, joiden kanssa en varsinaisesti harrasta erilaisten rotumieltymysten vuoksi.

Htnetin käyttö virtuaalipuuhissa on minulle kohtuu uusi juttu, sillä aloin käyttää sitä kunnolla vasta kun palasin tauolta/lopetuksesta vuonna 2009. Sitä ennen olin kyllä tietoinen foorumin olemassaolosta, mutta en sitä juurikaan tullut käyttäneeksi. Vieraskirjakulttuuri kukoisti siihen aikaan paljon enemmän, eikä foorumi ollut niin keskeinen asia. Kuitenkin harrastukseen palaamisen myötä htnetistä kehittyi iso osa harrastustani.


Tein itsekin tunnukset uudelle foorumille jo sen takia, että edes jomman kumman ARJ:n ylläpidosta olisi hyvä olla paikalla. Selailen uusien viestien topiclistan pari kertaa päivässä läpi ja olen jopa pari kertaa osallistunut keskusteluun, mutta homma ei osaltani ota tuulta siipien alle sitten ollenkaan. Mielessä on käynyt arabikeskustelun aloittaminen, Qismatin kesävarsojen myyntitopicin siirto ja vaikka mikä, mutta mitään näistä en ole tehnyt. Uusi foorumi ei vain houkuttele minua olemaan aktiivinen fooruminkäyttäjä.

Olen tässä viime päivinä pohtinut mitä tehdä harrastukseni suhteen. Lopettamassa en ole, sillä vaikka osa harrastustani onkin kuollut, ei mielenkiinto tallejani kohtaan ole hävinnyt. Pitkästä aikaa olen taas jatkanut Qismatin hevosten sivujen uusimista, pääasiassa AHAC:n uudistumisen innoittamana. Kesävarsojen myyntitopicia olen nostellut edelleen htnetissä, vaikka en tiedä kuinka moni kyseisellä foorumilla enää edes käy.

Olen pohtinut erilaisia vaihtoehtoja ja tullut siihen päätökseen, että tässä tilanteessa minun on parempi vain etsiä erilaisia vaihtoehtoja korvaamaan foorumin käyttöä. Toistaiseksi siis hoidan kasvattimyyntini sekä jalostusasiat tämän blogin kautta sekä tallin sivujen ja sähköpostin välityksellä. Keskustaa seurailen toki edelleen oman fiiliksen mukaan enkä sano etteikö tilanne koskaan tulisi muuttumaan, mutta ainakin toistaiseksi lähdetään etenemään näin. Kukapa tietää, ehkä blogikulttuurista saadaan muodostettua wanhojen hywien aikojen vieraskirjakulttuuria vastaava ilmiö.

Ei kommentteja: